tisdag 5 juli 2016

Inledning och ett hej


Hej! 
Jag heter Tove (känns iofs överflödigt att nämna eftersom jag tvivlar på att någon utanför min bekantskapskrets någonsin kommer läsa det här...men men) och intresserar mig mycket för veganism och intersektionell feminism. Såhär i semestertider har jag fått mycket tid att ägna mig åt mitt intresse och har kommit fram till att det vore roligt att få dela med mig av mina tankar. 
Jag hoppas kunna bidra med funderingar och reflektioner kring olika ämnen utan att klampa in på områden där jag inte har tolkningsföreträde. Texterna kommer därför skrivas med bakgrund av erfarenheten av att bl.a. identifiera mig som kvinna i ett patriarkat, att verka i ett kristet sammanhang, att vara vegan av politiska och etiska skäl och vilja pussa på människor oavsett könstillhörighet.
I kampen mot förtryck väger levda erfarenheter tyngre än teoretiseringar, däremot tror jag akademi kan hjälpa oss att identifiera strukturer och att analysera det upplevda. När vi talar om erfarenheter behövs ingen statistik eller annan bevisning, upplevelsen står i centrum, men vid fördjupning är forskning ett stöd. De gånger jag använder mig av litteratur, studier eller dylikt kommer jag att länka. 
Förmodligen blir inläggen något slags brainstormande, snarare än välformulerade avhandlingar... ;) Lika mycket är det för att motivera mig själv att ta mig tid att analysera min omvärld. Jag är superintresserade av vad inläggen eventuellt väcker för tankar och reaktioner, så kommentarer och diskussion är mer än välkommet. 


Vi får väl se hur det går. Tjohej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar